zaterdag 18 november 2017

"Au revoir", Senegal



Het zit er (bijna) op. Onze koffers en handbagage staan in een aparte ruimte bij de receptie. Tien met een griffel voor effectief inpakken voor drie man! Het wordt een dag van overbruggen. We vliegen vanavond om 22u met een tussenstop op Gambia om vervolgens om 7.35u op Schiphol te landen. Als alles volgens de reisplanning verloopt. Het is wel Afrika. Iedereen zoekt op zijn/haar manier naar de meest comfortabele manier naar invulling van deze lange dag. Wij zakken neer, nog in vakantiekleding, bij het zwembad. Dichtbij de bar. Nog even vakantievibes inhaleren.


Ik blik terug. Waardevolle herinneringen aan een familiereis. Inzichten. Verbinding. Samen. Kleurrijk Afrika had op Zanzibar m'n hart al gestolen. Maar ook Senegal is een tof familielid! Het kustleven blijft fascinerend. De binnenlanden laten we voor wat het is. Het land is wel droog en niet ongelooflijk groen. Maar oogt verre van dor. Bevolking is, als jij 't ook bent, vriendelijk. Beetje opdringerig. Maar hé wat wil je; wij met onze blanke tint en hét geld. Maar hierdoor ontstaan vaak wel de leukste contacten. We hebben 't ontzettend getroffen met onze gids, Lamien. Door hem leerden we Senegal snel kennen. Of 't m'n zwager wordt? Je weet het nooit?!




Het authentieke Senegal leerden we kennen buiten de beveiligde porten van ons resort. De excursies, door de gesprekken met Lamien, de wandelingetjes naar het centrumpje van Somone, ons fietstochtje, het uurtje met de boot over de lagune naast ons resort.


Eruit halen wat mogelijk is.
In mijn eerste blog stelde ik mezelf de vraag welke ervaringen ik mogelijk wilde opdoen. Doelen stellen is fijn. Geeft me richting. En optie nr. 5 zorgt dat ik flexibel kan meebewegen met dat wat wel of niet gerealiseerd kan worden. In mijn leven. Op reis. Zie hier, m'n top 5; lucky me!

1. Roze meer en Dakar! Check! Onze Dakar-dag met als extra'tje Ile de Gorée.
2. Flora en Fauna! Check! Onze safaritrip.
3. Een beetje authentiek Senegal ervaren. Check! Zeker Mbour.
4. M'n Frans ophalen. Check! Het gaat me nog steeds, met handen en voeten, redelijk af.
5. Zien wat het me brengt. Check! Elke reis brengt me ervaringen. Dus ook deze. Go with the flow. Check! Wat was het heerlijk meebewegen op de golven van Senegal.

Merci beaucoup Senegal én (o)pa en (o)ma!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten