vrijdag 30 oktober 2015

Dolfijnen; topmodellen van het dierenrijk

DOLFIJNEN
TOPMODELLEN VAN HET DIERENRIJK


Lisa uit Ovezande mag dan de derde plaats bij Hollands Next Topmodel behaald hebben. Wat ik overigens een meer dan goede prestatie van haar vindt. Voor mij op een gedeelde eerste plek staan dolfijnen, samen met pinguïns. Ik heb 't dan over mijn keuze next-topmodellen binnen ons dierenrijk. Hun schoonheid, zo gracieus als ze bewegen, hun intelligentie, de wijze waarop ze communiceren. Je begrijpt dat deze wezens me boeien. Ik heb wat met ze. Voel me vreemd genoeg op de een of andere manier verbonden met ze. Misschien was ik in m'n vorig leven wel dolfijn!


Tijdens ons verblijf in de Bamboo Eco Cottage konden we op 't gemak onze weg verder Bali in weer plannen. Eerstvolgende bestemming wordt Lovina, een private bungalow, gelegen in het noorden van Bali. Op ruim 2,5u rijden van Ubud. Hup, de taxi in en op weg naar het adres wat later bleek het Hamsa Resort te zijn. Ik hoor sommigen zeggen, pfft een taxirit van 2,5u. Valt mee. OK. Het duurt even. Maar airco aan boord en een tocht door een schitterende jungle- en bergachtig natuurlandschap met flinke Tour-de-France haarspeldbochten en zicht op meren verzacht de lange zit enigszins. Adres uiteraard vanaf 't internet genoteerd en afgegeven aan de chauffeur. Echter..... hier het ohjaa-momentje. Het adres was niet duidelijk. Airbnb gaf ons via google maps een naar later bleek misleidend adres. We zaten niet bij Lovina beach, maar 7 km verderop de heuvels in. Zo stijl omhoog dat onze 'chauff' volgens mij het zweet tussen z'n bilnaad had staan. Na een telefoontje konden we achter een zwarte Pajero aan naar boven rijden. Gearriveerd. Even inchecken, spullen droppen in onze bungalow en lunchen. Wat een uitzicht wederom. Vanuit het restaurant en de infinity pool kijk je uit over Lovina Beach en de Ocean. En wat een rust. Weinig gasten, enorm vriendelijk personeel, maar lastig om er hier, met een scooter, op uit te gaan. Gaan we een tempel bezoeken, watervallen bekijken of dolfijnen spotten? Voors en tegens op een rijtje. We denken gelukkiger te worden van dolfijnen te spotten. Als we ze spotten. Dat is altijd afwachten. In ieder geval weer vroeg uit de veren.


Op zoek naar .....
Om 5.10u gaat het alarm. Taxi staat om 5.30u ons op te wachten en brengt ons naar het strand van Lovina beach. Een stoere vissersman neemt ons verder mee. We stappen met z'n 2en in een gemotoriseerde traditionele boot met geleiders. Met een stuk of 4 bootjes varen we de zee op. Ook weer zo'n rustgevend idyllisch gevoel. Wind door je haren, kabbelend water, een soort van stilte buitenom de motorgeluiden, 'hij en ik in een bootje', 'I'm sailing' van Piet Veerman komt in me naar boven. En weer zien we een 'beautiful sunrise'. Tjee wat is dat, ook vanaf het water, een mooi natuurfenomeen. Ook al spot ik geen dolfijn. Het is nu al goed zo. Lovely! Toch hoop ik dat ze zich nog laten zien. En jawel. Daar. Daar. Daar. Ogen tekort. Een aantal scholen (zeg je dat ook van dolfijnen?) bewegen keer op keer gracieus door het water. Ik geef de grote camera aan Lief. Ik wil kijken en vind 't erg lastig ze op de foto te krijgen. Ik constateer ook dat we niet meer met 4 bootjes zijn. Het zijn er wel 40 of meer. Mag de pret niet drukken. Onze visserman zoekt steeds z'n eigen rustig plekje en keer op keer zien we ze. Ver weg en dan weer dichtbij. Pracht beesten in hun natuurlijke omgeving. Kippenvel. Op de vaartocht terug, genieten van een prachtig ochtendgloren, bewoorden we naar elkaar dat dit ook weer zo'n memorabel genietmomentje is. Om even voor 9en zitten we met een smile op onze toeten aan het ontbijt. De rest van de dag nagenieten en vervolgplannen maken. Lovely!



.....Op naar Ahmed voor een overnachting om daarna af te varen naar een van de drie bounty eilanden gelegen voor de kust van Lombok, Gili Air. We zijn benieuwd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten