zondag 9 oktober 2016

Het aftellen is begonnen!

Wat gaat Marokko ons brengen?

Het aantal nachtjes slapen voor vertrek tellen we al op een hand. De reisbescheiden zijn vorige week ontvangen. De Decathlon is nog een keer verblijd met ons bezoek. De stapeltjes kleding worden steeds completer. De laatste drogisterij artikelen zijn gekocht. Én de vertrouwde backpacks glimlachen ons toe. Kortom: onze wandel rondreis door Marokko komt nú dan toch echt dichterbij!

Wat gaat 't ons brengen?
Verwachtingen hebben we niet. Go with 'dat wat zich aandient' voelt altijd fijn. Na wat inleeswerk hoop ik dat de veelzijdigheid en de natuurdiversiteit van dit land ons gaat verrassen. Over een kleine drie weken van nu kan ik je vertellen wat t ons en mij in ieder geval heeft gebracht. Wat ik je wel al wel kan meegeven is de contouren van waaruit we Marokko gaan zien.

Ons programma
Dag 1: vliegen op Casablanca en daarna per bus naar de koningsstad Fès.
Dag 2: op ontdekkingstocht in en rondom Fès; eeuwenoude medina's, labyrint aan steegjes, leerlooierijen en andere oude ambachten.
Dag 3: bezoek per bus aan een van de in totaal 4 koningssteden, Mèknes. Onderweg staat nog een bezoek aan Volubilis  (Romeinse opgravingen) en het Pelgrimsstadje Moulay Idriss op het programma.
Dag 4: op weg per bus naar het Midden Atlas. Tussenstop voor een wandeling met picknick @ Azrou, een typisch berberstadje. Daarna door naar de voet van de berg Ayachi (3737 m) naar onze auberge in een klein gehucht buiten Midelt.
Dag 5: de eerste lange wandeling (ca. 5,5 uur) door weids landschap naar een lage pas, afdaling naar de vallei waar de bergen van Jbel Ayachi oprijzen. Misschien treffen we nomadische stammen aan en lunchen we in een oase. Via de vallei van Tatiouinem keren we terug (400 m stijgen en dalen)
Dag 6: we trekken per bus weer verder Marokko in door de kloof van Ziz waar zich aan 't  einde hiervan de Sahara zich uitstrekt. Spullen mee en .... op weg naar ons bivak waar we tegen zonsondergang aankomen. We slapen in tenten 'sous les belles étoilles'.
Dag 7: we trekken vandaag door het prachtige woestijnlandschap om neer te strijken in een aangenaam hotel. Wandeling naar Merzouga; zanderig woestijn dorpje behoort nog tot de mogelijkheden.
Dag 8: langs palmbomen, woestijnvlaktes geflankeerd door de bergen van de Hoge Atlas reizen we naar 't stadje Tineghir. Hier maken we een wandeling door de Todhra-kloof. Uiteindelijk belanden we in een hotel midden in de diepe kloof van de Dades.
Dag 9: we vertrekken naar Ait Youl, beginpunt van onze 2-daagse voettrektocht die van de Dadesvallei naar de Rozenvallei voert (wandeling: 5,5 uur, 500 m stijgen - 450 m dalen)
Dag 10: we trekken verder te voet door de brede vallei van de Mgoun rivier, langs groene akkers, schilderachtige dorpjes. Na de lunch lopen we naar El Hadida waar de bus ons oppikt met als eindbestemming Quarzazate (wandeling: 5 uur, 150 m stijgen - 225 m dalen).
Dag 11: we rijden een van de prachtigste routes van de reis over de Tizi'n Tichkapas en komen in de middag aan in Imlil.
Dag 12: een wandeldag met een hoog Alpïen karakter onder de indrukwekkende wanden van de Toubkal. Vanuit Imlil lopen we via nederzettingen en stijgend via stenige paden en door gletsjerdalen en Himalaya achtige valleien klimmend naar onze lunchplek op 2300 m bij een kleine waterval (wandeling: 6,5 uur, klimmen en dalen 550m)
Dag 13: door de vallei van Imlil wandelen we langs dorpjes, velden en stijgen we naar 2279 m en dalen we af in de Tachdirt vallei. Na de lunchstop klimmen we weer om ons te belonen met een prachtig panorama over de gehele Imlil vallei. Bij terugkomst brengt de bus ons naar Marrakech (wandeling: 6 uur, 850 m klimmen - 800 dalen).
Dag 14: op ontdekkingstocht in de parel van de Atlas, de koningsstad Marrakech. Met als kloppend hart van de stad: de Jemaa el-Fna. Aan het begin van de avond vliegen we terug naar Nederland.
Dag 15:  in het holst van de nacht arriveren we op Schiphol.

Een ieder die Lief en mij kent weet dat we waarschijnlijk aan onze reistrekken komen: nieuwe culturen ervaren, natuur, activiteit, dicht bij de plaatselijke bevolking, beetje afzien, back-to-basic en daar waar het om gaat in 't leven: ontmoeten-ervaren-delen-voelen-zien én kwalitatieve tijd met elkaar op mooie plekjes@onze aardbol doorbrengen.

Na een paar drukke hectische maanden ben ik er aan toe om eropuit te gaan. Om ** slapen onder de sterrenhemel in de Sahara met Lief ** van mijn bucketlijst af te vinken!

Enjoying life!

1. Ik wens jullie een hele fijne reis, geniet van elkaar en van alle mooie dingen die jullie tegen gaan komen!