donderdag 20 oktober 2016

Mèknes en omgeving

Deze dag staat in het teken van een bezoek brengen aan Koningsstad nummer 2, Mèknes. Na een prima nachtrust; het zijn echt fantastische bedden, dat kan de komende dagen alleen maar minder worden, zitten we aan het ontbijt. We zijn bijtijds dus zakken nog even in de lounge bij de receptie neer om blog bij te werken, krantje te lezen of te appen met het thuisfront. Om 9 u gaan we op weg. Een fantastische busrit door een heuvelachtig en glooiend landschap met akkers. Deze regio is de graanschuur van Marokko en daarnaast staat deze bekend om zijn olijfproductie.
We stoppen bij een werkelijk fenomenaal uitzicht over een tussen de heuvels/bergen geklemd stuwmeer. Groen. Kleine boeren zien je ploegen en zaaien. Het is nu de tijd. Zo nu en dan regent het. Na 't aankomstbuitje hebben wij geen regen meer gehad. Temperatuur overdag ligt zo rond de 22C en menig Marrokaan zie je dan ook met z'n winterjas aan. Voor hen voelt het als winter. Voor mij voelt het als heerlijk; in de ochtend en avond een lichte frisheid en overdag een aangename warmte. Prima zo!


Volubilis
Vervolgens rijden we aan op Volubilis; een opgegraven antieke stad uit de oudheid. Fijn dat we als groep hier 'kort' doorheen willen. We huren een gids voor een uur. Wat een man. Hij mist een paar voortanden, zoals veel Marokkanen, is me al wel opgevallen. Hij meet zich een tempo aan. We jakkeren over de historische stenen die daar liggen. Ideaal voor cultuurbarbaren als Lief en mij. Hij praat Engels met Marokkaanse klemtoon waardoor je echt goed moet luisteren. Hij maakt dit bezoek voor mij meer dan aantrekkelijk door z'n gehaaste houding en het geflirt met dames uit andere groepen die we tegen komen. Hij onderwerpt Wino en mij nog aan een 'seksistisch' momentje. Had al zo'n vermoeden toen hij vroeg wie mijn man was voor we naar, wat vroeger was, het bordeel gingen. Deze historische monumenten, brokken stenen en zuilen en prachtig opgegraven mozaïekvloeren liggen in een fantastische omgeving. Stond niet op de bucketlist maar .... nú we er toch zijn.


We vervolgen onze weg naar een uitkijkpunt op bedevaartsoord Moulay Idriss. Als je geen middelen hebt om zoals de Islam gebied naar Mekka te gaan is dit het alternatief. De Aldi onder de bedevaartsoorden zeg maar. Als niet-moslim mag je er niet komen, vandaar voor ons niet meer dan een uitkijkpunt. Drinken nog een kop koffie of thee en trekken verder richting Mèknes.


Méknes
Schitterende Arabische poorten en een plein wat leeft maar een minder sfeervolle, vinden wij, medina. Het bruist en leeft hier anders. Wat strakker en moderner, minder chaotisch. Maar dat plein en die poorten maken indruk op me.


Evenals de oude graanschuren en paardenverblijven "Les greniers de Moulay Ismael". Die man had er kijk op. Hield er een stoeterij van 12.000 paarden op na, had 500 vrouwen en 1.000 kinderen, hoppa! Deze oude gebouwen en overblijfselen zijn werkelijk fenomenaal mooi.



We laten Mèknes om 17.00 uur achter ons om naar het hotel even op te frissen. Vervolgens eten we in de sfeervolle medina van Fès in een dito restaurantje met heerlijk eten. We slenteren nog heel even 'by night' om te genieten deze magistrale plek@aarde.



Wino drinkt met de groep in de bar nog even na. Ik sluit later aan. Voor mij even ontspanning door mijn blog bij te werken. De indrukken van me af te schrijven om vervolgens nog een lekker koud Flag Special, oftewel een koud lokaal biertje, op deze dag te nuttigen. Na vandaag trekken weer verder het land. Zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten